Verlaten streken en mooi Zaragoza.

14 juni 2019 - Estación de Medinaceli, Spanje

Vandaag zijn we aangekomen in Medinaceli. Gisteren hebben we de Iberica route verlaten en zijn we vanaf Berlanga de Duero verder gegaan op de El Cid route. Sinds mijn vorige verslag hebben we mooie routes gefietst door zeer afwisselend gebied. We zijn een dag in Zaragoza gebleven om de sfeer van de stad te proeven en om enkele bezienswaardigheden te bezoeken. Het weer is nogal wisselend. Alhoewel we in het algemeen geen klagen hebben was het weer 2 dagen geleden koud en nat en gisteren tijdens de rit van Berlanga naar Siguenza hebben we de hele 75 kilometer lange dag windkracht 4 a 5 schuin van voren of pal op kop gehad. Een klim van 5% voelt dan aan als 8% en zelfs in de afdalingen moesten we vaak bijtrappen. We waren blij en behoorlijk afgemat toen we op de bestemming aankwamen.
Op een gedeelte tussen Zaragoza en Almazan zijn weinig accommodaties te vinden. Het is een heel leeg en verlaten gebied en de weinige dorpjes onderweg hebben geen voorzieningen meer, laat staan dat je er kunt overnachten. Op de site van de Iberica route hadden we een reactie gelezen van mensen die een B&B van Nederlanders hadden gevonden in Reznos, een dorpje zo'n 6 km van de route die we fietsen. De dag ervoor gebeld en gevraagd of er plaats voor ons was en dat bleek het geval. Toen wij aan het einde van de dag het dorpje naderden dachten we dat er daar vast geen mensen meer woonden. Van een afstand leek het dorp, dat op een heuvel ligt, één grote ruïne. Toch het enorm steile weggetje maar ingereden en eenmaal boven bij het kerkje bleek dat er toch nog bewoning is rondom de kerk. Na wat zoeken vonden we het huis van Willem en Klien. Na enige omzwervingen zijn zij hier 13 jaar geleden  neergestreken en hebben zij daar een huis gekocht dat zij sindsdien hebben opgeknapt tot een volwaardig huis en B&B. We werden hartelijk ontvangen en hebben er heerlijk geslapen en gegeten. Bijzonder dat zij het daar zo naar hun zin hebben want er wonen maar tien mensen in het dorp en er is verderr niets te beleven. Op aanraden van hen hebben we een alternatieve route gevolgd vanaf Reznos. Het bleek een hele mooie route te zijn. Gisteren, bij aankomst bij ons gereserveerde hotel in Siguenza (een casa rural) was er niemand aanwezig en de deur zat op slot. Gelukkig was er een bel met intercom en even later kwam de eigenaar aangereden op een motor. Aangezien hij geen engels sprak besloot hij gebruik te maken van een vertaalapp op de telefoon om duidelijk te maken waarvoor de drie sleutels dienden die hij ons wilde overhandigen. Ons was al snel duidelijk dat er een voor de voordeur was, een voor de tussendeur en een voor de kamer maar hij zou en moest alles uitleggen met de vertaalapp. Keer op keer vertaalde hij van het spaans naar het.....spaans. Dat schoot niet erg op. Uiteindelijk gaf hij het op en was alles wat hij wilde duidelijk maken binnen een paar seconden geregeld met mijn hotel - en restaurantspaans en met enig handen en voetenwerk. We hebben inmiddels 800km gefietst en hebben de slag weer helemaal te pakken. Het is volop genieten en we zijn ontzettend dankbaar dat we dit samen kunnen doen. We gaan nog mooie kilometers tegemoet en hopelijk genieten we daar net zo van als van de reeds afgelegde.

1. Jan en Tineke Bakker:
    14 juni 2019
    Prachtig reisverslag weer, we genieten en beleven het mee voor zover mogelijk!
  2. Gerry:
    14 juni 2019
    Weer een mooi verslag. Ook wij hebben, maar dan vandaag, een hele harde maar warme wind. De temperatuur is hier prima en wij genieten ook volop. Succes met de rest van jullie fietstocht.
  3. Bert van Vliet:
    14 juni 2019
    Weer een prachtig verhaal over mooie fietskilometers en leuke overnachtings adressen. Ondertussen hebben jullie mooi weer zag ik net op het weerbericht met een prima temperatuurtje. Fijne voortzetting van de reis
    Bert
  4. Bea Wismans:
    14 juni 2019
    Hallo Mary en Theo, weer leuk om jullie reisverslag te lezen! Geniet van al het moois en inderdaad fijn om deze fiets vakantie samen te doen, jullie zijn kanjers! 👍😘
  5. Mascha:
    15 juni 2019
    Inderdaad Kanjers ! Het lijkt me wel pittig allemaal...maar ook mooi en bijzonders. Ik vind die foto van mama met in het bloemenveld heel leuk.
    Veel plezier ! Liefs
    T en T en L en M
    PS nieuwe open schoenen? Ben benieuwd naar je duo penotti voeten op het strand straks in bretagne 🤣
  6. Éric:
    Hi Theo and Mary
    Wonderfull trip under the sun
    We are in Guadeloupe during 2 weeks sun beach and Rhum
  7. Felix en marian Meijer wismans:
    15 juni 2019
    Wat een prachtig verslag en wat mooi dat jullie dat samen kunnen maar wel zwaar nog heel veel plezier
  8. Hennie en Gerda:
    15 juni 2019
    Wat is het toch fijn om jullie te mogen volgen. Prachtige plaatjes en een leuk verhaal, zo worden we wel ongeduldig om zelf weer op pad te gaan. Nog heel veel genieten. Lieve groeten van Hennie en Gerda
  9. Jet:
    15 juni 2019
    Wat een prachtige omgeving waar jullie fietsen! En Mary, leuk jurkje!
    😘
  10. André:
    16 juni 2019
    Mooi verslag. Afzien is ook het creeeren van herinneringen.
    Hou alles heel en geniet ervan!
  11. Henk en Loes:
    16 juni 2019
    Geweldig om dat nog te kunnen veel plezier enveel goed weer.Henk en Loes