De beklimming van de Pourtalet

4 juni 2019 - Biescas, Spanje

◦    We zijn in Biescas, net over de Spaanse grens. We zijn inmiddels 4 dagen onderweg op de fiets. Dit keer zijn we met de fietsbus van Cycle Tours naar Moliets Plage in Zuid Frankrijk gegaan. Eerst met de trein naar Breda en vandaar j.l vrijdag om 14.00uur vertrokken met de bus. De volgende ochtend om 6.00uur werden we gedropt op een parkeerterrein op een paar honderd meter van het strand. Ondanks de matige nachtrust zijn we nog even naar het strand gefietst voor een blik op zee en om de zon te zien opkomen. De eerste dagen waren een mooie opwarmer voor de dag van vandaag. Mooie ritten naar Pau over rustige wegen met onderweg soms pittige klimmetjes. Ik had deze routes tot Pau zelf uitgezet maar de enkele korte klimmetjes met stijgingspercentages tot 17% had ik niet voorzien. Vanaf Pau volgen we een deel van de Iberica route van Paul Benjamins en naar de route van vandaag hebben we, met enig ontzag voor de klim, uitgekeken. Mary vroeg zich voor vertrek af of de klim naar de Pourtalet, want daar heb ik het over, niet iets te zwaar zou zijn voor haar. Je stijgt namelijk over een afstand van 28km van 500 naar bijna 1800m. We hebben toen afgesproken dat ik een van haar fietstassen bij mij op de fiets zou binden zodat de krachten wat eerlijker verdeeld zijn. Gisteren, aan het einde van de dag, hebben we de eerste 4km. van de klim gedaan omdat we daar een overnachting hadden. Vanmorgen om 10.00uur zaten we op de fiets om 24km te klimmen naar de col du Pourtalet op de grens met Spanje. Het was een prachtige dag. Het weer was fraai en de omgeving adembenemend mooi. Het is wel een zware klim voor een fietser met bagage. Na elke kilometer staat er een bord met daarop de hoogte en het stijgingspercentage van de komende kilometer. Helaas zegt dat niets over de moeilijkheidsgraad van die kilometer omdat het een gemiddeld percentage is. Soms is een kilometer met een percentage van 5% zwaarder dan een kilometer met een percentage van 8%. Onderweg, tijdens de klim, zijn we geregeld gestopt om foto's te maken en even op adem te komen. Onderweg prachtige vergezichten en vooral de besneeuwde bergtoppen tegen een strak blauwe lucht waren het waard om even te stoppen en ervan te genieten. Na 4,5 uur klimmen, inclusief rustpauzes en fotomomenten, waren we op de top. De zwaarste stukken waren de gedeelten waar de harde wind pal van voren kwam maar over het algemeen hebben we een heel voldaan gevoel van deze beklimming. Op de top even wat gegeten en gedronken en daarna een lekkere afdaling (uitkijken voor de harde wind) naar Biescas waar we een hotel hebben gevonden. Dit is wat we leuk vinden en waar we zolang het lijf het toelaat van willen genieten.

1. Mascha:
    4 juni 2019
    Mooie start van een nieuwe reis ! We houden het in de gaten :) veel liefs van ons allemaal
  2. Bert van Vliet:
    4 juni 2019
    Prachtige start van alweer een mooie fietsreis. Wij genieten een beetje mee
  3. Leonie van Baal:
    Wauw!! En die foto’s. Nu al zo prachtig. Fijn om jullie weer te volgen 😘
  4. Bea:
    5 juni 2019
    Leuk om jullie te volgen, mooie foto’s👌! Geniet er samen van, lieve groeten Bea
  5. Gerry:
    Jullie zijn bikkels. Super mooie omgeving. Mooie foto’s
  6. Dick:
    5 juni 2019
    De voldoening om na de klim in Biescas een hotel in te duiken roept herkenning op. Net als die kilometerpaaltjes.
  7. Éric:
    Dear Theo and Mary
    Congratulations for your big efforts . Beautiful pictures
    Eric
  8. Jan en Tineke Bakker:
    5 juni 2019
    Fantastisch, wat een avontuur weer, leuk om jullie zo te kunnen volgen! Veel plezier en kracht toe gewenst bij het vervolg! Wij leven mee!
  9. Samamtha Hoogewerf:
    5 juni 2019
    Hahaha, als jij de route hebt uitgezet en de klimmetjes van 17% daarbij over het hoofd heb gezien, kan ik me zo Mary haar reactie voorstellen ;-) (althans, als ik het wegzet tegen mijn eigen ervaringen, wanneer Jasper weer eens een (onmogelijke) route heeft uitgestippeld ;-))
    Desondanks: geniet ervan! Het zal weer een mooie trip worden.
  10. Fons visser:
    5 juni 2019
    Chapeau... En geniet van alles en iedereen
  11. René Lasker:
    5 juni 2019
    mooie foto's en mooie uitdaging weer. Geniet ervan en hopen op prachtig weer voor jullie.
  12. Antien:
    5 juni 2019
    Leuk verhaal en foto’s op de kuitenbijter met al die tassen!!!
  13. Jet:
    5 juni 2019
    Dat ziet er weer prachtig (en ook wel een beetje jaloersmakend) uit! Ik geniet mee😘
  14. De Okumu's:
    5 juni 2019
    Wat leuk om weer met jullie mee te mogen genieten.
  15. Wim en Elly:
    5 juni 2019
    Wat een prachtig begin van jullie reis! Geniet van de vakantie en van elkaar!
  16. Loek:
    Ziet er weer prachtig uit. Volop genieten zo te zien. Groetjes Gemmie en Loek
  17. Marion & de Kappertjes:
    6 juni 2019
    Wauw!!! En extra credits voor Mary (4,5u klimmen 😱)
  18. Hans de Gruil:
    6 juni 2019
    Hoi Mary en Theo. dit is waar jullie van genieten. Heerlijk. Marga en ik genieten van een fly drive in Georgië. de eerste drie dagen in Tbilisi, echt een wereldstad met veel erfgoed en hypermoderne gebouwen. Vandaag de lage Kaukasus in ge trokken. Morgen naar Vardzia, een monnikenklooster in grotten. Veel plezier en weinig pech gewenst. Groeten, Hans
  19. Theo en Lenie van Gessel:
    12 juni 2019
    De kop is er af, complimenten hoor.
    We vinden het bijzonder wat jullie samen presteren en lezen met veel plezier steeds jullie reisverslag. Fijn vervolg van jullie reis.
    Hartelijke groet van Theo en Lenie.