Bretonse wegen en een spaak in het wiel.

22 juni 2023 - Pleumeur-Bodou, Frankrijk

Vandaag, donderdag 22 juni, hebben we onze eerste rustdag na 12 dagen fietsen. Na mijn vorige bericht zijn we begonnen aan de tocht langs de noordkust van Bretagne. Het fietsen van dit deel is totaal anders dan het eerste stuk tot St Malo. Het is heel wat boeiender en afwisselender maar ook een stuk zwaarder. We hebben ook geluk met het weer. Op een ochtend met regen na, afgelopen zondag, hebben we het mooiste fietsweer dat we ons kunnen wensen. De temperatuur is aangenaam tussen de 20 en 25 graden en de zon schijnt bijna voortdurend. Onderweg worden we vaak verrast door de prachtige natuur en de weelderig aangelegde, kleurrijke tuinen. Vooral de hortensia’s in alle kleuren die je maar kunt bedenken zijn een lust voor het oog. Wat het fietsen zwaar maakt zijn de vele hellingen, heel vaak met percentages boven de 10%. Tot nu toe is het me één keer niet gelukt boven te komen op een helling van 15%. Gisteren hadden we een niet eens zo lange rit van 56km met ruim 750 hoogtemeters en geen meter vlak. Wel heel mooi, vaak dicht langs de prachtige Bretonse kusten. Soms rijden we over niet geasfalteerde paden, meestal prima te rijden maar soms verschrikkelijk slecht. Een paar dagen geleden werden we over zo’n flink stijgend pad geleid. De ondergrond bestond uit stukken straatklinker die schots en scheef, vaak op z’n kant, her er der verspreid als ondergrond diende. Ik reed voorop en boven aan de helling wachtte ik op Mary die maar niet tevoorschijn kwam. Toen ik terugreed zag ik Mary haar fiets omhoog duwen. Haar fietsmotertje werkte niet meer, maar wat beroerder was, er waren twee spaken gebroken in haar achterwiel. Op een van de gebroken spaken zit het sensortje dat het signaal van de batterij doorgeeft aan de moter. Ik sleep al vele fietsvakanties een bosje spaken met me mee, die nu eindelijk eens goed van pas kwamen. Met veel geduld en een uurtje prutsen heb ik de spaken vernieuwd en gespannen, het sensortje opnieuw bevestigd en de band er weer opgelegd en opgepompt. Mary was onder de indruk van mijn vaardigheden. Alles loopt weer als een zonnetje. Jammer genoeg zijn we vergeten dit tafereel op de gevoelige plaat vast te leggen.

Het is ondoenlijk op al jullie reacties te reageren maar wij laten graag weten dat ze zeer worden gewaardeerd.

1. Mascha:
    22 juni 2023
    Spectaculaire foto’s en weer een mooi en avontuurlijk verhaal ! Gelukkig had je extra spaken bij je. Ik wist niet dat dat bij jullie reserve-uitrusting hoorde :) Liefs en veel plezier !!
  2. Bert van Vliet:
    22 juni 2023
    Mooi verhaal weer en wist dat het pittig zou worden daar. Bijzonder dat er spaken stuk zijn gegaan. Gelukkig had je de reserve spaken nog. Heel klusje nog om ze te vervangen en te spannen. Gelukkig allemaal goed gekomen.
  3. Gerry:
    22 juni 2023
    Weer een mooi verhaal en mooie foto’s
  4. Xandra:
    22 juni 2023
    Wat is het daar prachtig! En knap hoor, dat je de fiets zelf hebt kunnen repareren.
  5. Gerard en Nel:
    22 juni 2023
    Zo dat was wel even heftig! Goed dat je de spaken bij je had! En er zelf in kon zetten. Mooi zijn de foto's. Veel succes en fietsplezier! Groetjes Gerard en Nel.
  6. Leonie en Rob:
    22 juni 2023
    Wat een prachtige foto's en wat een avonturen. Ik snap dat Mary onder de indruk was. Dat ben ik ook als ik het lees. Toch handig zo'n fietsenmaker mee op reis 😉. Super om weer een soort van mee te liften achterop jullie fiets.
  7. Samamtha Hoogewerf:
    23 juni 2023
    Wauw, het ziet er mooi uit daar! Zo’n 13 jaar geleden waren we daar (ik was zwanger van de oudste, dus dat weet ik nog wel) en vond het er toen verrassend mooi. Misschien toch ook weer een keer die kant op!
    Fijn dat alles zo voorspoedig gaat. Zelfs het maken en spannen van wat nieuwe spaken.
  8. Heleen De Jong:
    23 juni 2023
    Prachtige foto’s! Handige Harrie!!
  9. Jacques Wismans:
    23 juni 2023
    Klussen dat is iets dat aan je over gelaten kan worden. Dat weet ik en heb ik al regelmatig mogen ervaren. Hopenlijk verloopt de reis nu voorspoedig. Hoe gaat het met je rug ? Fiets ze Groetjes van uit Bennekom Jannie Jacques .
  10. Jan en Tineke Bakker:
    23 juni 2023
    Zo kanjers! Ziet er weer prachtig uit allemaal! En dat je een beetje kan sleutelen Theo wisten we al! Evengoed overkomt je dat liever niet nl!
  11. Loek:
    23 juni 2023
    Het ziet er weer prachtig uit. Nog veel fietsplezier toegewenst. Groetjes Gemmie & Loek
  12. Roel van omme:
    23 juni 2023
    Prachtig om jullie foto’s te zien en die mooie verhalen te lezen 👍👍👍
  13. Hans van Duren:
    23 juni 2023
    Prachtig om jullie avonturen weer te lezen. En natuurlijk extra voldoening iedere keer weer als je boven bent en na een geslaagde reparatie.
  14. Jet:
    24 juni 2023
    Op de pittige klimmetjes na lijkt me dit een mooi stukje Frankrijk, zeker met die heerlijke fietstemperaturen. Leuk om mee te genieten met jullie!
  15. René:
    24 juni 2023
    Mooi verslag, Theo en super mooie foto's. Ik kan me voorstellen dat mary onder de indruk is van jouw vaardigheden. Daar weet ik alles van!!
  16. René Engelen:
    24 juni 2023
    Veel plezier en een beetje 🤏 pech hoort erbij
  17. Dick:
    26 juni 2023