Een beetje hulp is altijd welkom.

30 mei 2022 - Neckargemünd, Duitsland

Heidelberg,

We zijn nu een week onderweg en hebben inmiddels 550km in de benen. Wat is het toch bijzonder dat we na een gedwongen pauze van drie jaar weer doen waar we gelukkig van worden. We realiseren ons dat het met het vorderen der jaren steeds minder vanzelfsprekend is dat we lange fietsreizen ondernemen. Maar gelukkig kunnen we het nog en daar zijn we dankbaar voor. We zijn in drie dagen naar Remagen aan de Rijn gefietst. De eerste dag was het weer wisselend en hebben we in Limburg een paar fikse buien gehad. Daarna steeds droog en prima fietsweer met een gunstige Noord-Westen wind in de rug. In Remagen zijn we noodgedwongen een dag blijven hangen omdat het boeken van een hotel op onze volgende bestemming niet lukte. Vanwege de dagen rond hemelvaart was alles volgeboekt. Van Remagen zijn we ook weer in drie dagen naar Heidelberg gereden, waar we nu verblijven. Op de route van Remagen naar Bacharach reed ik bij een onderdoorgang met mijn Ortlieb tas tegen zo’n hekje waar je omheen moet zigzaggen. Een luide knal en wat bleek, een bevestigingspunt van de ophangbeugel was afgebroken. De tas hing nu nog maar “op een oor”. Na enig puzzelen een noodoplossing gevonden door de snelbinder te gebruiken om de zaak op zijn plek te houden. Onderweg bezoek gebracht aan 2 grote fietsenzaken maar geen van beide had het reserve-onderdeel op voorraad. Op de weg naar Bacharach een oplossing bedacht maar daar had ik wel een boor en wat gereedschap voor nodig. In hotel Kranenturm was één, van de van oorsprong Viëtnamese, personeelsleden bereid me te helpen. Meneer Thang, een schraal bebrild mannetje, was zeer behulpzaam. Hij troonde me mee naar zijn enorm rommelige werkplaats waar hij vervolgens eindeloos aan het zoeken was naar onder andere een boormachine en een boortje. Uiteindelijk gevonden. En toen het probleem van de aanvankelijk enkel linksomdraaiende boor was opgelost konden we aan de slag. De communicatie met meneer Thang verliep overigens met handen en voeten want het Duits was hij slechts zeer beperkt machtig. Uiteidelijk heb ik het kunnen fiksen en nu na een paar dagen lijkt het een degelijke oplossing. De routes tot nu zijn fraai maar niet erg spectaculair. We rijden veel over landbouwwegen en langs rivieren zoals de Rijn en de Neckar. Doordat Mary zo nu en dan gebruik maakt van de trapondersteuning en omdat de wind ons gunstig gezind is rijden we tot nu toe afstanden van ruim 90km gemiddeld per dag. Van de week moesten we een helling van 10% bedwingen. Best pittig. In tegenstelling tot voorheen stond Mary nu boven een foto van mij te maken terwijl ik omhoog zwoegde. Ik moet nog een beetje wennen aan deze nieuwe verhoudingen. We genieten overigens. Wat is het toch mooi om dit samen te mogen en kunnen doen.

1. Éric:
    30 mei 2022
    Thank you for this first report .It’s very interesting to discover your adventures 👌👍💪
  2. De Okumu's:
    30 mei 2022
    Oh wat leuk! Nu kan ik 2 fietsbloggen volgen, die van jullie en die van Leonie. Bof ik even met zo'n fiets/schrijf-familie. Veel plezier! Groetjes van Judith
  3. Wim en Elly:
    30 mei 2022
    Wat fijn om jullie reisverslag weer te lezen. Knap hoor om deze lange reis te maken. Succes met het vervolg en we kijken alvast weer uit naar al jullie belevenissen. Liefs Wim Elly
  4. Bert van Vliet:
    30 mei 2022
    Mooi verhaal. Goed dat je dit euvel verteld. Vlg mij heb ik ergens nog reserve liggen. Kan nog van pas komen. Wij gaan jullie niet meer inhalen lijkt mij. Jullie zijn al voorbij Manheim, vanwaar wij na aankomst nog 50km fietsen naar Hirschhorn.
  5. Samamtha Hoogewerf:
    30 mei 2022
    Mooie ervaringen op doen onderweg Theo! Das pas echt genieten!
  6. Mascha:
    30 mei 2022
    Heerlijk mam, ook een keer als eerste boven ! Hopelijk hoef je niet al te lang te wachten dan krijg je het koud 😅
    Mooie avonturen beleven jullie weer. Veel plezier 😘
    liefs
  7. Björn en Catelijne Mom:
    Groetjes vanuit Arnhem.
    Björn, Catelijne, Luuk en Indy.
  8. Tony Lichtenberg:
    30 mei 2022
    Mooi verhaal over de fietstas.
    Leuk om jullie te volgen.
    Knappe prestatie, 90 kilometer per dag.
    Forever young😉🚴‍♀️🚴‍♀️
  9. Leonie en Rob:
    31 mei 2022
    Wat een prachtig verhaal! Jullie zijn echt ons grote voorbeeld hoor. We hopen het ook nog zo lang vol te kunnen houden. Creatief opgelost met de ophanging van de tas! Gelukkig gelukt zo aan het begin van de reis.
  10. Gerry:
    31 mei 2022
    Weer leuk om jullie te volgen en fijn dat het allemaal lichamelijk nog kan. Wij doen het wat rustiger aan maar wij genieten ook hier in het mooie Frankrijk.
  11. Marion & de Kappertjes:
    31 mei 2022
    Bikkels!!!! Heel veel plezier nog!! Rijkdom dat dat inderdaad met z’n 2-en nog kan 🤩
  12. Hans en Marga de Gruil:
    31 mei 2022
    Respect hoor dat jullie dit weer doen.
    Wij gaan zaterdag op vakantie en rijden van Hengelo naar Wurzburg.
    Daar gaan we maandag weer een klein beetje verder.
    Zit dat nog op jullie route ?
    Het zou toch geweldig zijn als we elkaar daar kunnen ontmoeten.
    +31623173872 Groeten, Marga en Hans
  13. Francois:
    31 mei 2022
    Erg gaaf! Wat is de wereld toch mooi. Blijf genieten en vooral blijven fietsen!
  14. Fons visser:
    31 mei 2022
    Fantastisch om te lezen, das dubbel genieten. Fiets ze Enjoy.
  15. Bea Wismans:
    31 mei 2022
    Hoi Mary en Theo, leuk om jullie reisverslag te lezen, fijn dat jullie weer zo genieten samen! Veel plezier kanjers! Liefs Bea 😘
  16. René Lasker:
    31 mei 2022
    Mooi verslag, Theo. Eindelijk moet je toegeven dat de jaren gaan tellen en Mary iets slimmer is hahaha
  17. Hans Wismans:
    1 juni 2022
    Hoi Mary en Theo, Fijn dat alles goed gaat , wees voorzichtig en nog veel plezier!
  18. Ina:
    9 juni 2022
    Hoi fietsers, Leuk om met jullie mee te reizen. Wij herkennen veel van onze fietsreis in 2017. Wij hebben Rome niet gehaald omdat Arend in Oostenrijk een aanval van meniere kreeg. Jammer en geluk omdat de behandelende neuroloog hem in een behandeling van deze vervelende kwaal afhielp. Met ons fotoboek bij de hand volgen wij jullie op de voet. Fijne reis.
    veel