Bergen en rivieren

13 juni 2022 - Stra, Italië

Na mijn laatste bericht hebben we voornamelijk in bergachtig gebied gefietst waarbij we gelukkig veelal een aantal rivieren volgden, waardoor het klimmen toch enigzins beperkt bleef. In Garmisch Partenkirechen verbleven we in een mooi hotel aan de Riessersee. Een geweldige plek in een heel mooi gelegen hotel. Na Garmisch moest er geklommen worden, eerst over de Buchenerhöhe en daarna over Norbertshöhe en de Reschenpass. De rit naar het begin van de klim naar Norberts Höhe en de klim zelf kon ik me nog goed herinneren van 18 jaar geleden. Toen vond ik vooral het rijden door de halfopen tunnels in de regen een nare ervaring, vooral vanwege het lawaai van achteropkomend verkeer. Nu regende het gelukkig niet maar het kabaal dat achteropkomend vrachtverkeer maakt blijft beangstigend. De klim naar Norberts Höhe vond ik toen wel meevallen. Nu vond ik vooral het laatste stuk toch wel pittig. Kennelijk maakt 18 jaar leeftijdsverschil wel degelijk wat uit. Na Norberts Höhe viel de Reschenpass wel mee. De dagen erna hebben we veel langs de Adige gefietst. Eerst geleidelijk dalend naar Merano en daarna vals plat dalen naar Trento. Het gedeelte van Merano naar Trento is best mooi met het uitzicht op de bergen, maar het is ook een beetje saai vanwege de lange rechte stukken over weliswaar mooie fietspaden. Mijn gedachten zijn dan niet alleen bij het fietsen en de omgeving. Dit keer begon ik te bedenken dat onze benen wel heel veel omwentelingen maken tijdens zo’n reis naar Rome en zodra die gedachte post vat moet ook uitgerekend worden hoeveel omwentelingen dat wel ongeveer zullen zijn. Dat wordt dan een potje hoofdrekenen op de fiets en dat gaat dan ongeveer zo. Afstand Arnhem Rome 2200km. Gemiddelde snelheid ca. 16km per uur. Afgerond 140 uur fietsen. Omwentelingen per minuut, gemiddeld 80. Per uur 4800 omwentelingen. Totaal, en deze berekening kost me dan wel wat hoofdbrekens, 672.000 omwentelingen. Waarom ik dit doe, ik weet het ook niet, maar als ik aan zoiets begin dan moet ik het ook afmaken. In Trento hadden we een rustdag en hadden we de gelegenheid een beetje door de mooie stad te dwalen. Onze vrienden Bert en Jet kwamen op onze rustdag door Trento. Ook zij zijn op de fiets op weg naar Rome. Het was heel bijzonder om elkaar na ruim 1300km fietsen, zo ver van huis, te ontmoeten. Het was heel gezellig samen en we hadden weer heel wat ervaringen uit te wisselen. De volgende dag zijn wij weer verder gereisd. De eerste kilometers na Trento zijn loodzwaar, met stijgingspercentages gedurende 4,5 km tussen 8 en 13%. Vooral de eerste kilometer, de benen nog niet opgewarmd, met stijgingspercentages van 11 tot 13% is met 20 kilo bagage aan de fiets geen sinecure. Na onze vorige overnachting in Valstagna hebben we nog 15km tussen de bergen gefietst. En dan, zomaar ineens, eindigt het berglandschap en gaat abrupt over in de Povlakte. We zijn nu bijna 3 weken onderweg en hebben van iedere kilometer genoten. Als je als zeventigers dit nog mag en kunt doen dan realiseer je je dat dat zeker niet vanzelfsprekend is. Het genieten van zo’n reis krijgt daardoor zeker een extra dimensie.

1. Éric:
    Great respect 🫡 👍
  2. Jet:
    13 juni 2022
    Haha Theo ja al fietsend gaan je gedachten alle kanten op. Maar jij maakt er wel iets heel bijzonders van. Jeetje zoveel omwentelingen, pffff je zou er moe van worden😆. En het is inderdaad zo fijn en ook wel bijzonder dat jullie dit nog samen kunnen doen😘
  3. Leonie van Baal:
    13 juni 2022
    Wauw! Wat een prachtige foto's weer. Heel veel respect voor jullie. Het is zeker niet vanzelfsprekend zo'n reis. Zeker niet als je de 70 gepasseerd bent. Wij kunnen alleen maar hopen dat wij dan nog net zo fit zijn en nog steeds fietsreizen kunnen maken. Grappig je verhaal over rekenen op de fiets en dat je gedachten afdwalen. Heerlijk is dat vind ik.
  4. Tessa:
    13 juni 2022
    Trots op jullie, fijn dat jullie zo genieten!
  5. Bert Vliet:
    13 juni 2022
    Helemaal mee eens Theo. Ik wil echter het aantal trapomwettelinven niet weten. Zou er moe van worden ;)
    En natuurlijk was het bijzondef elkaar te ontmoeten in Trento. De oudjes kunnen het nog zonder zich oud te voelen. Geweldige reis weer
  6. De Okumu's:
    13 juni 2022
    Oh, dat van die omwentelingen zou ik waarschijnlijk ook beginnen uitrekenen. De meest nutteloze dingen heb ik al uitgerekend! Hoeveel meter wortels ik al heb gegeten in m'n leven (140meter), hoe vaak ik de snoozeknop van de wekker al heb ingedrukt (22.000x), hoe veel dagen ik al op de wc heb doorgebracht (2,5 maand, zonde!). Tja...
  7. Theo wismans:
    Het kan dus nog gekker.
  8. Mascha:
    13 juni 2022
    Mooi verhaal en mooie foto’s weer ! Herkenbaar de drang om dat soort onbenullige dingen te berekenen. Ben ook zo’n rare. Van wie zou ik het hebben ? ;-)
  9. Theo wismans:
    13 juni 2022
    Gelukkig ben ik niet de enige cijfermaniak.
  10. Marion & de Kappertjes:
    14 juni 2022
    Heerlijk om te lezen dat er meer mensen zijn die al dit soort onnozele dingen uitrekenen 🤣🤣 (misschien is het wel een familiekwaal!)
  11. Gerry:
    14 juni 2022
    Weer een mooi verslag. Geweldig dat jullie dit nog kunnen.
  12. Jacques Wismans:
    14 juni 2022
    Aan het eind van de rit weet je ongetwijfeld ook het hoogtemeters. Daar zul je wel je apparatuur voor nodig hebben. Of voel je dat aan de beentjes? Het ziet er weer fantastisch uit. Mooie foto's in een mooie omgeving. Groetjes uit Elst
  13. René:
    22 juni 2022
    Wat heb ik een diep respect voor jullie. Ik geniet van jullie mooie verhalen. bijna op jullie eind bestemming. Ben benieuwd hoe dat ik na zolang in de natuur gefietst te hebben.
    Lieve groet!!