Tropisch warm en een verstandig besluit.

30 juni 2019 - Girona, Spanje

We zijn bijna aan het einde van onze fietsreis. Sinds mijn laatste verslag vanuit Teruel hebben we nog mooie fietskilometers aan onze toch al fraaie route toegevoegd. Na Teruel hebben we 2 dagen gereden op de Via Verde Ojos Negros, wat mij betreft de mooiste via verde die we ooit gefietst hebben. Alleen de naam al vind ik prachtig, alhoewel ik niet weet waar die vandaan komt. Ojos Negros betekent: Zwarte Ogen. Ikzelf moet bij die naam steeds denken aan de vele tunnels waar je doorheen rijdt en die, als je zo'n tunnel nadert, als zwarte ogen opdoemen in een rotsachtig stuk van een berg. Na onze eerste dag op de via verde komen we aan in ons hotel en plots herkennen we het hotel omdat we daar vijf jaar geleden ook overnachtten. Het is het hotel waar we destijds een afstandsbediening voor een garagedeur in de hand kregen gedrukt waarmee we ergens achter het hotel op zoek moesten naar een garagedeur die wilde reageren op de afstandsbediening, zodat we daar onze fietsen konden stallen. Dit keer loopt een oudere heer met ons mee om de deur te openen. De Via Verde Ojos Negros verlaten we bij Segorbe, een stad zonder enige allure. Vandaar pakken we de route op naar het noorden met als eindbestemming Girona. De eerste etappe na Segorbe is een pittige met heel veel klimwerk. In de bijna 85 km lange rit moeten we 1330 hoogtemeters overwinnen en dat is ons nog niet vaak overkomen. De 2 dagen erna tot Tortosa en Mora d'Ebre zijn gelukkig wat vlakker en het zijn mooie ritten. Het begint wel steeds warmer te worden. Voor ons doen vertrekken we vroeg uit Mora d'Ebre. Om 8 uur zitten we op de fiets. De temperatuur is al hoog, maar het voelt nog redelijk aangenaam. In de loop van de ochtend wordt het al bloedheet en om 10uur zijn we al toe aan vers water en een fris drankje op een terras. Om 12.30uur als we willen lunchen vinden we na enig zoeken een schaduwplek onder een paar olijfbomen langs de kant van de weg. Later in de middag is de warmte bijna niet meer te harden. Tijdens de vele klimmetjes stoppen we geregeld op een schaduwplek om wat bij te komen. Als we na 56km en 1020 hoogtemeters Ulldemolins bereiken zijn we oververhit en ontzettend dorstig. Mijn fietstellertje gaf onderweg een temperatuur aan van 45gr. Er gaat heel wat nattigheid naar binnen voordat alles weer een beetje normaal voelt. De vooruitzichten voor de dan nog volgende dagen zijn dat het extreem hete weer nog dagenlang zal aanhouden. De etappes die we nog moeten rijden naar Girona zullen sowieso zwaar zijn en met deze hitte lijkt ons dat niet verantwoord. Na enig overleg besluiten we de volgende dag nog een korte rit te maken naar Montblanc en dat we vandaar de trein nemen naar Girona. Wij zijn al eens in Girona geweest en een paar dagen in deze stad vinden wij zeker geen straf. De treinreis ging voorspoedig met een overstap in Barcelona. Donderdag 4 juli vliegen we van Girona naar Rotterdam Airport. Onze reis zit er dan op en daar zullen we met veel plezier op terugkijken. Ik wil iedereen graag bedanken die gereageerd heeft op mijn reisverslagen. Het is plezierig te merken dat mensen belangstelling tonen.

1. Hans en Marga de Gruil:
    30 juni 2019
    je wordt wel ouder maar blijft gelukkig verstandig. Complimenten en fijn om zo te kunnen genieten van het leven. wij zijn gezond en veel ervaringen rijker terug gekomen uit Georgie. We vlogen 's morgens weg uit de hoofdstad Tbilisi en 's avonds werd het parlement bestormd. Tot ziens, Hans
  2. Theo wismans:
    30 juni 2019
    Je kunt ze daar ook geen moment alleen laten Hans.
  3. Bea Wismans:
    30 juni 2019
    Hoi Mary en Theo, fijn dat jullie weer een mooie vakantie hebben! Nog fijne dagen samen en een goede reis terug naar het mooie Arnhem en leuk jullie weer gauw te zien! Lieve groeten Hans en Bea Xxx
  4. Mascha:
    30 juni 2019
    Mooi verhaal weer paps. En een beetje uitrusten kan ook geen kwaad :) tot snel !
  5. Gerry:
    30 juni 2019
    Een goede terugreis. Verstandig besluit. Tot snel.
  6. Björn en Catelijne Mom:
    Wat schrijf je mooi.
  7. Jet:
    30 juni 2019
    Wat een prachtige fietsreis, 1tje om aan de mooie herinneringen toe te voegen. Fraaie fietsfoto's ook! Ik krijg er zomaar zin in😉
    Nu nog lekker paar dagen relaxen in Gerona wat inderdaad geen straf is. Geniet ervan en tot snel😘
  8. Bert van Vliet:
    30 juni 2019
    mooie reis geweest en goed om nog een paar dagen te relaxen in Girona. Zie jullie donderdag op de airport.
  9. Hennie en Gerda:
    30 juni 2019
    Al heb je de laatste dagtochten niet kunnen fietsen, de ervaring zal er niet minder om zijn. We hebben weer genoten van de mooiste verhalen en foto's. Veel plezier in Girona en een goede reis terug.
  10. Jan en Tineke Bakker:
    1 juli 2019
    Prachtige trip weer en heel verstandig om niks te forceren! Zo wie zo petje af voor jullie inzet en doorzettingsvermogen! Wij zij bij 44 graden heel erg inactief geworden en lopen regelmatig tussen zwembad en douche heen en weer! Tineke d’r energie huishouding heeft het moeilijk! Goede terugreis en tot spoedig!
  11. Gerjan:
    1 juli 2019
    Wat een extreme temperaturen. Het fietsen is onder zulke omstandigheden verkoelend, maar met zoveel hoogteverschillen is dat voordeel weer weg. Erg leuk jullie zo te mogen volgen.
    Groeten uit Egmond
    Denise en Gerjan
  12. René Lasker:
    1 juli 2019
    Weer een mooi verhaal en heel verstandig besluit. Spanje is en blijft een mooi land. Geniet nog lekker een paar dagen en een goede reis terug.
  13. Éric:
    1 juli 2019
    Be carrefull dear Theo with the sun
    In France we have the canicule
    With 45o in the few area with a victim ( 1 man on a bycycle in
    the mountain)
    It will better to Lokemo (15o)
    See you soon
    Kiss Mary
  14. Jacques Wismans:
    1 juli 2019
    Mooi verhaal. Ben trots op jullie. Geniet nog ff. Tot binnenkort. Groetjes uit Elst.
  15. Henk en Loes:
    2 juli 2019
    Fijne reis terug heel verstandig met die hitte niet verder te gaan op de fiets ik puf al bij 25 graden met niets doen ik kan slecht tegen de hitte. Groeten Henk en Loes
  16. De Okumu's:
    5 juli 2019
    45 graden!!! Te heet. Zelfs om niet-fietsend door het leven te gaan is dat te heet. Bedankt voor weer een mooi verhaal!